Jak polubić coś co musimy robić?


Jak się nie uprzedzać do szefa i polubić swoją pracę? Jak polubić to, co sprawia nam trudności lub to czego nie lubimy? Czy to jest w ogóle możliwe?

Oczywiście, że jest. Jak przekonują psycholodzy, nie ma pechowców czy szczęściarzy z urodzenia, ale są sposoby myślenia, które powodują, że napotkane w życiu wydarzenia spostrzegamy albo pozytywnie, albo negatywnie. To znaczy, że albo widzimy szklankę w połowie pełną albo w połowie pustą. Co więc zrobić by widzieć, zawsze pełną połowę?

1. Nie twórzmy barier wewnątrz siebie
Często mówimy:„ Nie cierpię uczyć się nowych rzeczych”, „Nigdy nie polubię swojej pracy”, „Pracuje  bo muszę”, „Nie znoszę mojego szefa” itd. Możemy tak w nieskończoność czegoś nie lubić, pałać niechęcią do danej osoby, nie mieć ochoty pracować i ciągle narzekać. Możemy jednak przestać tak robić i zdać sobie sprawę, że sami tworzymy w sobie bariery i uprzedzenia, które ans ograniczają. Zamiast tego możemy po prostu spróbować kształtować nasze myślenie i powtarzać sobie, że wszystko czego doświadczamy, przyda mam się w życiu. Nawet to czego aktualnie nie lubimy, wzbogaca nasze doświadczenie życiowe i staje się dla nas cenną  lekcją. Spróbujmy ćwiczyć codziennie myślenie typu: Mam głębokie poczucie spełnienia dzięki wszystkiemu, co robię”, „Jestem otwarty na nowe przeżycia” itd. 
2. Ceńmy bardziej dziś niż jutro
Niektórzy z nas żyją według zasady: „Niech dzisiaj będzie przyjemnie a jurto zajmę się tym czego nie lubię” I tak to „jurto” trwa dzień, dwa, tydzień, miesiąc. Odkładanie to czego się nie lubi działa na naszą niekorzyść albowiem zwiększa stres i podsyca niechęć do wykonywania nie lubianych zadań, spraw czy projektów. Zwlekaniem wyrządzamy sobie dużą krzywdę albowiem sami zaczynami nakręcać neurotyczne błędne koło odwlekania, które powoduje coraz większe gromadzenie się negatywnych uczuć i złości na siebie. Przerwijmy zatem to koło i zajmijmy się tym czego nie lubimy dziś a nie jutro. Jeśli to nie pomoże zapiszmy się na kursy efektywnego wykorzystywania czasu i realizowania zadań od razu.

5. Otwórzmy się na to co nas spotyka

Zamiast skupić się na tym czego nie lubimy, wypróbujmy „technikę otwarcia”. I tak uczmy się ciągle czegoś nowego oraz spójrzmy na świat jako na wielkie laboratorium w którym jest masa rzeczy do odkrycia przez Nas. Pytajmy, czytajmy, sprawdzajmy się, szukajmy, uczmy się nowych rzeczy. Zapiszmy się np.: na kurs rysowania na szkle, fotografii, przejdźmy się na spotkanie z autorem ciekawej książki itd. Generalna zasada, którą mamy się kierować brzmi:„Odkrywajmy ciągle coś nowego”.

4. Zróbmy dokładny plan kariery
Wielu z nas nie wie, co dokładnie chce w życiu robić i jak ma wyglądać nasza kariera zawodowa. Jeśli jednak dokładnie określmy i zaplanujemy przebieg naszej kariery wtedy będziemy wiedzieć co nas czeka. Będziemy też wiedzieć z wyprzedzeniem, co będziemy musieli robić i jakie wyzwania będziemy musieli podjąć, by osiągnąć upragniony cel. Wtedy zdamy sobie sprawę, że część działań nie będzie nam sprawiać radości, ale będzie niezbędnym krokiem do osiągnięcia celu naszej kariery. A zatem spiszmy dokładny plan naszej kariery i wyznaczmy poszczególne jej cele. Jeśli nie umiemy tego zrobić, zgłośmy się do doradcy zawodowego.

5. Powiedzmy „STOP” negatywnemu myśleniu

Nie myślmy ciągle czego lub kogo nie lubisz. Takie ciągłe podsycanie wzmacnia tylko nasze negatywne nastawienie wobec czekających nas obowiązków i zadań. Zamiast więc dokładać sobie negatywnymi myślami w stylu: „ Czeka mnie ciężki dzień”, „Znowu musze iść do pracy, na uczelnie”, spróbujmy pomyśleć: „Z ciekawością rozpoczynam nowy dzień”, „Z uśmiechem powitam wszystko co mnie dziś spotka” lub zasada aikido „Niczego nie oczekuje i wszystkiego się spodziewam”
Warto też przestać myśleć, że „inni mają lepiej”. Bo to, czy rzeczywiście inni mają lepiej od nas, to tylko nasze subiektywne myślenie. Często się zdarza paradoksalnie,  że to „Ci inni” nam zazdroszczą. Obiektywnie rzecz ujmując,  każdy z nas ma swoje problemy i Warto wiedzieć, że to co dla jednych jest szczęściem dla drugich może być smutkiem i na odwrót.

6. Trenujmy pozytywne myślenie.
O
ptymizmu można się nauczyć” jak przekonuje nas w swoich licznych książkach amerykański psycholog  Martin Seligman. Starajmy się zatem myśleć pozytywnie od rana. Skupiajmy swoją uwagę na tym co dobrego nas spotyka w dzisiejszym dniu.

Postarajmy się więc, aby nasze myśli łączyły się z czymś przyjemnym. Usiądźmy rankiem na łóżku i wyobraźmy sobie, że jesteśmy pełni zapału, energii  i wewnętrznej radości. Zaplanujmy sobie, że znajdziemy dzisiaj co najmniej trzy pozytywne aspekty tego co nas spotka. Jeśli nadal nie wierzymy w siłę wizualizujcie, przeprowadźmy proste doświadczenie: wyobraźmy sobie, że żujemy plasterek żółtej, soczystej, kwaśnej cytryny – zapewne poczuliśmy, jak napływa nam ślina a usta wyginają się w krzywym uśmiechu. I jak nadal nie wierzymy w silę pozytywnego myślenia?

7. Doceńmy to, co mamy

Zaakceptujmy, że nie wszystko czego uczymy się i doświadczamy w życiu musimy lubić. Niby prosta zasada, ale czasem trudno się nam z tą oczywistością pogodzić. Nie walczmy nieustannie z tym co nas spotyka i nie szukajmy notorycznie odpowiedz na pytanie „Dlaczego ja?”. Zamiast tego spróbujmy ćwiczenia, które polega na nauczeniu się docenienia tego co mamy. Wypiszmy zatem wszystkie nasze dotychczasowe doświadczenia i te dobre i te złe, a obok wypiszmy co dzięki nim zyskaliśmy, czego się nauczyliśmy lub dowiedzieliśmy o sobie? Każdą bowiem sytuację w życiu można dobrze wykorzystać. Na koniec zastanówmy się nad sobą: Kim jesteśmy ? Dokąd zmierzamy? Co chcemy w życiu osiągnąć? Co jest dla nas  najważniejsze?

Warto też w życiu „Pogodzić się z tym, czego nie można zmienić, mieć odwagę, aby zmienić to, co można zmienić, mieć pogodę ducha, by zaakceptować to, czego zmienić nie można, oraz posiąść mądrość, aby odróżnić jedno od drugiego”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>